Google Mijn bedrijf claimen

Google Mijn Bedrijf claimen

Verbeter de lokale vindbaarheid van je bedrijf

De vindbaarheid op jouw eigen bedrijfsnaam is meestal al goed zonder dat je daar aandacht aan hoeft te besteden. Maar dit is alleen handig voor de mensen die je bedrijf al kennen. En het gaat nou juist om de mensen die jouw bedrijf nog niet kennen. Die wil je ook graag kennis laten maken met jouw bedrijf.

Bovendien geef het in één oogopslag een overzicht van alle relevante gegevens voor jouw bedrijf. En het kost je niets. Hooguit een paar minuten van je tijd.

Stap 1: meld je gratis aan bij Google Mijn Bedrijf

Ga naar de Google Mijn Bedrijf pagina . Als je al een Google account hebt, bijvoorbeeld omdat je een Gmail-account hebt, dan kun je daarmee inloggen. Heb je nog geen account bij Google, dan kun je die gratis aanmaken. Het kan zijn dat je na het inloggen in je profiel uitkomt.

Stap 2: vul je bedrijfsgegevens in en check de positionering

Vul je bedrijfsgegevens zo accuraat mogelijk in. Houd goed in de gaten dat alles wat je hier neerzet openbaar gemaakt wordt op het internet. Kijk in het kaartje of het markeringsbolletje op de juiste plek staat. Je kunt dit eventueel corrigeren. Tip: gebruik in je bedrijfsomschrijving bij voorkeur de zoektermen waar je graag op gevonden wilt worden.

Stap 3: ga verder met het aanvullen van je vermelding

Vul hier je openingstijden in, welke betaalmethodes je accepteert, eventuele foto’s van je pand of diensten, je logo of sfeerfoto’s van je winkel. Let op: de foto die je als eerste toevoegt is de hoofdfoto van je bedrijfsvermelding. Deze foto is als enige zichtbaar wanneer je bedrijfsvermelding zichtbaar is in de zoekresultaten van Google of in Google Maps. Vergeet niet om bij ‘Aanvullende details’ de dingen te vermelden die jou bijzonder maken. Als je klaar bent, klik dan op Verzenden.

Stap 4: verifieer je aanmelding

Heel belangrijk, dit verifiëren, want anders zou iedereen zich als jouw bedrijf kunnen voordoen. Wanneer je de vermelding geactiveerd hebt duurt het ongeveer zes weken voordat je vermelding op Google Maps wordt weergegeven. Je kunt de status controleren door terug te keren naar Google Places Zakelijk en aan te melden met de id en het wachtwoord van je Google-account.

En nu omhoog

Wanneer je bedrijfsvermelding uiteindelijk werkt volgt er een nieuwe uitdaging. Omdat er steeds meer bedrijven zijn die zich aanmelden, moet je ook nog bovenaan zien te komen. De positie van je bedrijf wordt met name vastgesteld aan de hand van een algoritme. Omdat Google Mijn Bedrijf een dienst is die nog regelmatig wordt vernieuwd, wijzigt dit algoritme ook regelmatig. Eem aantal tips kun je daarbij in ieder geval goed gebruiken:

  • Vul de gegevens van je bedrijfsvermelding zo volledig mogelijk in. Denk daarbij zeker ook aan foto’s, betaalmethoden, en vraag klanten om reviews. Hoe vollediger, hoe beter.
  • Als het enigzins mogelijk is: zorg voor een beschrijvende naam:  Slagerij de Vries is beter dan alleen De Vries. Dit zorgt voor herkenbaarheid.
  • Probeer het maximale aantal categorieën in te vullen. Bij de eerste categorie moet een standaardcategorie worden gekozen. Bij de andere 4 mag je zelf iets verzinnen. Denk hierbij aan categorieën waarop jouw bezoekers zullen zoeken.
  • Positieve recensies zijn belangrijk voor je ranking in Google Places. Zorg er dus voor dat een aantal van je klanten jou een goede recensie geeft.
  • Maak gebruik van lokale linkbuilding, bijvoorbeeld via websites als Telefoongids.nlOpeningstijden.comYalwa.nlLocanto.nlilocal.nlNationalebedrijvengids.nl, social media en Allebedrijven in (typ in Google [allebedrijvenin + stad] en je vindt jouw gewenste onderdeel van deze site).

Bron: Frankwatching

Fitnesszaal
Sauna